Inrikes.

2017-05-19 07:00
  • Den nya arrangörsgruppen inspekterar festivalområdet inför helgens Park Sounds. Bild: Daniel Johansson
    Den nya arrangörsgruppen inspekterar festivalområdet inför helgens Park Sounds.
  • Park Sounds nya arrangörsgrupp  kallar sig 1934 – efter det årtal  då Teaterladan byggdes.  Bild: Daniel Johansson
    Park Sounds nya arrangörsgrupp kallar sig 1934 – efter det årtal då Teaterladan byggdes.

Dags för festivalhelg

Äntligen är det dags för festival i Huskvarna Folkets park igen.
ETC Jönköping guidar dig till festivalhelgen – och gör en tillbakablick på vad som egentligen gjorde Popadelica närmast kultförklarad.

Den amerikanska sångarens röst brister när han tackar publiken.
– Thank you so much, you are amazing, skriker Matt Johnson och ser genuint lycklig ut när han böjer sig ner från scenen i Teaterladan och kramar om fansen. Det samtidigt som Huskvarna-publiken ropar hans namn, som om de skulle veta vem han är. För det är väldigt få som vet det just då.

Mindre än ett år senare kommer den amerikanska duon att släppa jättehitten ”Daylight”. Duon ”Matt and Kim” har i dag miljoner fans över hela världen. Men det visste ingen då när de uppträdde på Popadelica i Huskvarna Folkets park lördagen den 3 maj 2008.

Kultstatus

Delar av den klassiska spelningen finns förevigad på Youtube. Och på många sätt är den ett tydligt exempel på varför Popadelica på bara några år fick närmast en kultstatus både inom och utanför kommungränserna. På lördag startar ett nytt kapitel med festivaler i Huskvarna Folkets park. Även om P-M Söder och de andra arrangörerna helst inte vill jämföra den nya festivalen med Popadelica så går det inte att lyfta fram den utan att också blicka bakåt.

Ny typ av festival

När Popadelica arrangerades för första gången den 29 april 2006 så var det delvis med ambitionen att skapa en helt ny typ av festival. Det här var ett år innan Way Out West kom att förvandla den svenska festivalscenen. Och faktum är att Popadelica på flera sätt var en föregångare till den senare.
– Vi ville göra en festival som inte hade fokus på festen och campinggrejen utan verkligen fokus på musiken, säger P-M Söder på Huskvarna Folkets park.

Tankarna låter kanske inte så revolutionerande i dag. Men då glömmer man att Hultsfredsfestivalen på den här tiden fortfarande lockade 30 000 besökare till de småländska skogarna. Popadelica blev någonting helt annat.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


På gränsen till att slå igenom

Arrangörsgruppen bakom festivalen satte en ära i att hitta artister som stod precis på gränsen till att slå igenom. Dels var det av ekonomiska skäl. Genom att boka lovande artister i ett tidigt skede så kunde de ibland ha turen att få en väldigt het artist för en låg kostnad. Men det handlade inte bara om pengar. Det var också arrangörernas egna intresse. På presskonferenserna skröt arrangörerna om hur stolta de var över att vara musiknördar. Och kanske just därför hade de också en förmåga att pricka rätt.

Matt and Kim på Popadelica är bara ett exempel. Första gången Miriam Bryant spelade i Huskvarna Folkets park hade hon bara släppt två låtar. Hon spelade inför 130 personer i Rotundan. Och när Johnossi spelade där i augusti 2004 hade bandet bara funnits i några månader. Det skulle dröja ytterligare ett halvår innan deras hyllade debutalbum nådde publiken. Om vi dessutom tar in de exempel där planerna fallit på målsnöret så blir det ännu tydligare. Redan 2006 försökte de boka Adéle. I dag är hon en av världens största artister – men då hade hon ännu inte släppt sin första singel och var mer eller mindre helt okänd i Sverige. 

–  Det sista mejlet jag fick var att vi avvaktar tills singeln släpps och den gick direkt in som etta i England och sedan har jag inte fått något mejl, säger P-M Söder.

Och kanske är det fokuset på musiken som också skapade den där relativ unika känslan som var runt Popadelica. Under de åtta år festivalen arrangerades var det bara en enda person som avvisades för att den var för berusad. Och i takt med att festivalen växte så togs det också in andra kulturyttringar. Filmfestivalen deltog på ett hörn. Det arrangerades ljusinstallationer. Och runt festivalen växte mer eller mindre officiella kringarrangemang. Det pratades länge om efterfesterna på Tändsticksområdet där både artister och fans deltog.

När allting rullade på som bäst hade Popadelica 2 000 besökare. Det var slutsålt fler år. Men så kom 2012. Vädret svek och antalet besökare blev betydligt färre än vanligt. Festivalen gjorde en förlust på 100 000 kronor. Och nästa år hände samma sak igen kryddat med att kommunen dessutom minskade sitt ekonomiska stöd. Det blev döden för festivalen.

Ny festival

I höstas fick Huskvarna Folkets park äntligen utökat bidrag från kommunen igen. Nu finns  dessutom en ny arrangörsgrupp på plats som kallar sig 1934 – efter det årtal då Teaterladan byggdes. Gruppen består både av nya namn och några som var med under Popadelica-tiden. De skapar nu den nya festivalen Park Sounds.

P-M Söder kallar det en försiktig start på någonting som förhoppningsvis ska växa till nästa år. Samtidigt har festivalen redan i år lockat stora namn som Johnossi och Jens Lekman. Och hittills ser allting väldigt lovande ut, konstaterar han.
–  Jag är inte helt förvånad om vi säljer slut under lördagen. Vi ligger 35–40 procent över biljettförsäljningen vi hade under Popadelica när det var fem dagar innan festivalen, säger P-M Söder.

Vill fortsätta växa

Och om allting lyckas hoppas de kunna bygga någonting som kan fortsätta växa. Popadelica hade som mest 2 000 besökare och då var festivalen slutsåld. Men hur många människor som får tas in i Folkets park hänger på hur många scener som är öppna. Om utomhusscenen tas i bruk så kan publiken växa mångfalt. Som mest ska det gå att ta in närmare 8 000 personer i Folkets park.
– Men ska vi komma dit så behöver vi utveckla det under några år, säger P-M Söder.

 

Artisterna: 

Solen
Svenska ”Solen” spelar 90-talsindie med Kent-vibbar. Det väntas bli en väldigt positiv överraskning för de som ännu inte har lyssnat på dem. Rotundan 17.00–17.45.

Rome Is Not A Town
Göteborgsbandet ”Rome is not a town” har hyllats stort för sina livespelningar under det senaste året. Det är ett utpräglat liveband som väntas bjuda på en show. Rotundan 18.00–18.30.

Jens Lekman
Jens Lekman har under flera år varit en av Sveriges mest älskade indieartister. Nu är han dessutom aktuell med ett nytt album för första gången på fem år. Teaterladan 18.30–19.45.

Sorority Noise (US)
Park Sounds har redan hyllats i SVT för den här bokningen. Musikjournalisten Fredrik Strage tipsade om bandet och deras singel ”No halo” i morgonsoffan nyligen. När bandet bokades hade knappt någon hört talas om det här amerikanska indiebandet. Spelningen i Huskvarna är deras enda i Sverige i år. Rotundan 19.45–20.30.

Johnossi
Den svenska albumaktuella duon behöver knappast någon närmare presentation. Du har garanterat stått och hoppat till ”Man must dance” någon gång. Killarna är dessutom hyllade som en rejäl energikick live. Teaterladan 20.30–22.00.

Sløtface (NO)
Norsk dansvänlig pop-punk som av The Guardian fick 4/5 för sin spelning i London nyligen. Sångerskan Haley Shea utsågs nyligen av tidningen Kerrang som en av de 50 bästa rockstjärnorna just nu! Rotundan 22.00–22.30.

Kvelertak (NO)
Norska motsvarigheten till grammis, spellemannprisen, belönade i år Kvelertak med deras tredje Spelleman i kategorin ”Årets Rock”. Heavy metal-bandet från Stavanger är även support för Ghost under vårturnén. Teaterladan 22.30–23.45.

Rein
Rein, eller Joanna Reinikainen som hon heter på riktigt, har på kort tid börjat dominera den svenska EBM- och electroscenen. Delvis tack vare singeln ”I don’t get anything but shit from you”. Hon beskrivs som en ”bulldozer med karisma”. Rotundan 23.45–00.15.

Raised Fist
Raised Fist beskrivs som ett av världens mest progressiva hardcore-band. De har influenser från svensk punk, New York hardcore och metal. Bandet har spelat på de flesta av världens största festivaler. Teaterladan 00.15–01.30.